Pola godine nakon tragedije u Jablanici: Bez odgovora, bez pravde, bez pomoći


Šest mjeseci nakon što je klizište, izazvano nevremenom 4. listopada 2024. godine, odnijelo 19 života u Donjoj Jablanici, odgovorni i dalje šute. Tužiteljstvo Hercegovačko-neretvanske županije još nije donijelo zaključke o istrazi, dok se vlasti Federacije BiH nisu ni oglasile. U tišini je ostala i šira javnost. Mještani Donje Jablanice, njihovi prijatelji i rodbina, ne mire se s time.

Amina Imamović, jedna od preživjelih i predsjednica Udruženja „4. oktobar“, kaže da ni nakon šest mjeseci nisu dobili odgovore. Mještani i dalje žive u alternativnom smještaju, bez konkretne pomoći viših razina vlasti.

Boli činjenica da nemamo nikakve odgovore, a izgubljeno je 19 života. Da li je moguće da nitko neće odgovarati za tolike živote?“ pita se Imamović, najavljujući prosvjede koji će se održati 9. travnja ispred zgrade Vlade FBiH u Sarajevu.

Udruženje "4. oktobar" osnovali su mladi iz Donje Jablanice s ciljem borbe za istinu, pravdu i dostojanstven život preživjelih. Posebno upozoravaju na moguće ljudske propuste koji su doveli do tragedije. Kamenolom iznad naselja, višegodišnja eksploatacija terena, nelegalna sječa šume i izostanak reakcije nadležnih službi samo su dio sumnjivih okolnosti koje, kako ističu, nikada nisu istražene niti sankcionirane.

Imamović podsjeća da od dana nesreće Vlada Federacije nije poduzela ništa konkretno za pomoć ljudima. Općinske vlasti čine što mogu, no bez podrške viših nivoa teško je obnoviti živote i zajednicu.

Ljudi su ostali bez domova, bez podrške, bez nade. Ali mi nećemo stati. Idemo na prosvjede, jer netko mora odgovarati“, poručuje Imamović.

Dio nade donosi humanitarna organizacija "Pomozi.ba", koja je preuzela odgovornost za izgradnju kuća za dvadeset obitelji koje su ostale bez krova nad glavom. Sve to, kako ističu iz Udruženja, realizirano je zahvaljujući donacijama građana i dobrih ljudi – ne institucija.

Iz Tužiteljstva HNŽ-a kažu kako se čeka opsežan i ključan nalaz geološkog vještaka, a paralelno se nastavljaju ispitivanja svjedoka i druge istražne radnje. Forenzički nalazi potvrđuju da su žrtve izgubile živote gušenjem u mulju i zemlji, kao i od teških ozljeda uslijed pada kamenja i drugog materijala.

No, i dalje je bez odgovora najvažnije pitanje: je li tragedija mogla biti spriječena?

Prosvjedima će se 9. travnja pridružiti i studenti, koji također traže odgovornost i pravdu za Donju Jablanicu, ali i za ostala pogođena područja – Konjic, Fojnicu i druge dijelove BiH koji su pretrpjeli razorne posljedice prošlogodišnjih poplava. Ističu da je Vlada FBiH potpuno ignorirala njihove ranije zahtjeve.

Ne samo da nije bilo konkretne pomoći, nego nitko iz Vlade nije ni posjetio Donju Jablanicu. Došli su tek kada je obnovljen dio pruge – da se slikaju“, ogorčeni su mještani.

U poplavama koje su u listopadu 2024. pogodile BiH, život je izgubilo 29 osoba, uključujući i dvije nerođene bebe. Donja Jablanica bila je najteže pogođena – 18 mještana poginulo je u samom naselju, a ukupno 19 u općini Jablanica.

Pola godine kasnije, ostaje gorak osjećaj napuštenosti, nepravde i borbe za istinu koju, čini se, moraju voditi sami – bez institucija, ali uz podršku onih koji još nisu izgubili vjeru u ljudskost.
Podijeli na:

Povezane objave:

3 komentara:

  1. Takva klizista se mogu dogoditi i u Mostaru, i to bas tamo, gdje zive nasi Gorancani.

    Svugdje gdje ima starih potocica je u ravnici zemlja kao nasip.

    Kada se bude gradit sjeverna obilaznica, puno zemlje ce se tu pomicati. A moramo se sjetiti, da je RUDNIK bez plana i bez zavaljivanja ostao. Nitko se o Rudniku ne brine.

    Cim je nova Jablanica.
    Rudnik je nova Jablanica.
    Orlac je nova Jablanica.

    OdgovoriIzbriši
  2. _____________________

    https://bljesak.info/vijesti/flash/hoce-li-se-graditi-sjeverna-zaobilaznica-u-mostaru/476950

    U Odjelu za urbanizam i graditeljstvo Grada Mostara u ponedjeljak je održana svojevrsna prezentacija nacrta i projekta sjeverne gradske obilaznice za uži tim ljudi koji su vezani uz ovaj projekt.

    Kako su nam potvrdili iz ovog Odjela, projekt sjeverne gradske obilaznice na dionici Vojno - Raštani - Vihovići - Ilići - Polog, nije novijeg datuma.

    Naime, prva rasprava po pitanju ove obilaznice održana je u gradskoj vijećnici Grada Mostara još 2018. godine, u vrijeme mandata nekadašnjeg gradonačelnika Mostara pokojnog Ljube Bešlića.
    [Ni tada nije bilo plana za gradjane.]

    Na toj raspravi su sudjelovali predstavnici Cesta FBiH, nadležnih ministarstava, kao i projektant sarajevska IPSA i konzultant INTEGRA d.o.o. Mostar.

    Radi se dakle o idejnom prijedlogu obilaznice, koji postoji već nekih pet-šest godina.
    [Sto znaci to tocno?
    Dragi gradjani, sto ste niste ranije bunili.
    Imali ste vremena.
    Sad je kasno.]

    Sjeverna gradska obilaznica tako seže od čvora Polog, sjevernim obodom grada iznad rijeke Radobolja, sjevernim obodom oko Grada Mostara, potom ide preko poluotoka Vojno i spaja se na sjeverni ulaz na autocestu.

    [Zasto taj redoslijed?
    Zato, da ljudi ne bi shvatili, da se ovjde radi cesta, s kojom se iz Bijelog Polja moze skociti u Polog z 9 minuta!]

    Kako su nam rekli iz Odjela za urbanizam i graditeljstvo, ovim projektom se dobiva alternativna veza Zapadne Hercegovine, južne konekcije na autocestu, i sjeverne konekcije koja obuhvaća Grad Mostar.

    Drugim riječima njom bi se ostvarilo i bolje povezivanje s Hrvatskom.
    [Nije potrebno.
    Jer ima cesta preko preko Huma!]

    Prolazi kroz stara naselja

    Problem bi dakako moglo biti što obilaznica jednim dijelom prolazi kroz stara naseljena mjesta poput sjevera Cima i sjevera Ilića, zatim Vihovića, starih naselja Orlac, Rudnik i Raštani.
    [ to JE problem!]

    Projekt sjeverne obilaznice u Mostaru još nije javno prezentiran, pa trenutno egzistira samo kao ideja.
    [Nije istina.
    Vec su milijuni izdati za to.
    I dok se juzna obilaznica javno iglasno pravi i o njoj prica, dotle se sjeverna obilaznica u tisini gradi.]


    Kako su iz Odjela za urbanizam kazali za Bljesak.info, Grad Mostar će najvjerojatnije već sutra na svojoj web stranici objaviti idejni nacrt projekta sjeverne obilaznice, pa će se morati održati i javna rasprava po pitanju opravdanosti izgradnje, te što građani misle o ovom projektu.
    [ Do danas na webstranici nema NISTA!]

    Najprije će se ovaj projekt dati na javni uvid građanima, a potom će se održati i javna rasprava.
    [Kakvi.]

    Postojalo je nekoliko inačica projekta sjeverne gradske obilaznice, i svaka od njih sadrži izvjesna ograničenja koje je nemoguće izbjeći, poput zaštitnih zona izvorišnih voda koja se moraju uzeti u obzir kod izrade projekta poput ovog.

    [ Ni jedna varijanta nije bila na bljesku.
    Sve je to u nekoj vrsti tajne.]

    Nakon današnje prezentacije užem timu ljudi, doneseni zaključci bit će predstavljeni građanima objavom na web stranici Grada Mostara, kako bi i oni mogli vidjeti o čemu se radi.

    [ Jos ni dan-danas na webstranici nema nista.
    A na direktna pitanja preko Telefona ili emaila nitko ne odgovara]


    Međutim iz Odjela za urbanizam i graditeljstvo Grada Mostara još jednom napominju kako je sjeverna gradska obilaznica još uvijek u fazi idejnog projekta.
    [Nije. Vec su rastani razminirani.]

    Ova inicijalna ideja, koja se mora još razrađivati, većim se svojim dijelom oslanja na studije Grada Mostara koje su definirale sjevernu obilaznicu Grada Mostara, ali nije definirana kroz prostorni plan grada.
    [To je pitanja dana.
    Tada je za gradjane kasno]

    Dakle ako se ova ideja realizira, ona se svakako mora unijeti u prostorni plan Grada Mostara, kazali su nam na kraju iz Odjela za urbanizam i graditeljstvo Grada Mostara.
    [Dakle uvest ce se nakon realiziranja]

    OdgovoriIzbriši
  3. Dragi prijatelji

    molim vas raspitajte se u Odjelu za Urbanizam.

    Nek vam dadne slike tih planova.
    Provjerite sami.
    Informirajte nas.

    Hvala!

    OdgovoriIzbriši

Zapratite nas na FB, Instagramu i Twitteru, lajkajte i podijelite objavu

a

google.com, pub-8801838836830184, DIRECT, f08c47fec0942fa0