Koridor 5C predstavlja najvažniji infrastrukturni projekt za Bosnu i Hercegovinu, a do sada je izgrađeno 138 od planiranih 337 kilometara autoceste
Autocesta 5C od Ploča do Budimpešte |
Trenutno se na sedam aktivnih gradilišta izvode radovi na dodatnih 55 kilometara autoceste. Plan JP Autoceste FBiH je da završi sjeverni dio Koridora do kraja 2026. godine, a cijeli koridor do 2030. godine, analizira Bloombergadria.com.
Regionalni značaj
Uvrštenje Koridora 5C u mrežu europskih koridora naglašava njegovu važnost za cijelu regiju, osobito za zemlje Srednje Europe. Izgradnja autoceste na Jadransko-jonskom koridoru dodatno će poboljšati povezanost s Crnom Gorom, Albanijom i Grčkom. Osim toga, razvoj kapaciteta luke Ploče povećat će promet kontejnera i rasutih tereta, što će dodatno ojačati regionalnu ekonomiju.
Radovi i investicije
Aktivni radovi obuhvaćaju dionice Putnikovo Brdo - Medakovo, Medakovo - Ozimice, te tunel Kvanj - Buna. JP Autoceste FBiH najavljuje intenziviranje izgradnje kroz Hercegovinu, što je jedan od prioriteta za povezivanje s Hrvatskom. Također, raspisani su natječaji za kompleksne dionice poput tunela Prenj, čija izgradnja skratit će putovanje između Mostara i Sarajeva.
Direktor JP Autoceste FBiH, Denis Lasić, ističe da će izgradnja dionice Mostar jug - Tunel Kvanj biti završena do kraja 2028. godine, čime će se omogućiti značajan razvoj gospodarstva Hercegovine.
Financiranje i podrška
Projekt Koridora 5C podržava Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), koja je osigurala 220 milijuna eura za dionicu Mostar sjever - Mostar jug. Europska unija također je doprinijela s 30,33 milijuna eura bespovratnih sredstava. Pored toga, EBRD je preporučila dodatne studije o okolišnim i društvenim utjecajima projekta, čime se dodatno osigurava kvaliteta i brzina implementacije.
Izgradnja autoceste donijet će brojne prednosti lokalnim zajednicama, uključujući poboljšanje transportnih usluga i smanjenje prometa na lokalnim cestama. Tunel Prenj, koji će biti deveti najduži u Europi, značajno će olakšati komunikaciju između južnih mostarskih naselja i drugih regija.
Stanje Radova u RS i Hrvatskoj
Iako radovi na Koridoru 5C kroz Republiku Srpsku trenutno stoje zbog financijskih poteškoća, postojeći segmenti i dalje se razvijaju. S druge strane, Mađarska je završila svoj dio koridora, dok Hrvatska gradi posljednje kilometre prema granici s BiH.
Zaključak
Koridor 5C nije samo prometna arterija, već i ključni faktor za ekonomski razvoj Bosne i Hercegovine. Izgradnja ovog koridora stvorit će preduvjete za brži razvoj regije i poboljšanje kvalitete života lokalnog stanovništva. S jasnim planovima i podrškom međunarodnih institucija, budućnost ovog projekta izgleda obećavajuće.
Nema komentara:
Objavi komentar