Koliki je učinak zaključavanja cijena u FBiH?

U Federaciji Bosne i Hercegovine nastavlja se akcija zaključanih cijena

U suradnji s Federalnim ministarstvom trgovine, poslodavci su predložili snižavanje i zaključavanje cijena za 56 prehrambenih i higijenskih proizvoda. Ova mjera, prema njihovim najavama, trebala bi poboljšati kvalitetu života građana, no ostaje pitanje koliko je dosad ova inicijativa bila učinkovita, piše BHRT.

Četvrti krug akcije započeo je 1. listopada i trajat će do kraja godine. Iako su neki proizvodi sniženi tek za nekoliko feninga, među proizvodima s većim sniženjem izdvajaju se jaja, čija je redovna cijena bila 9,45 KM za 30 komada, a zaključana cijena iznosi 7,95 KM. Dječje pelene (66 komada) snižene su s 31,45 KM na 21,85 KM, dok je cijena kilograma bezglutenskog brašna pala s 9,95 KM na 7,85 KM, a bezglutenskog kruha s 5,90 KM na 3,95 KM. Iako se na prvi pogled ove mjere čine povoljnima, građani su ipak skeptični u vezi s mogućnostima značajnijih ušteda. 

Iz Udruge poslodavaca Federacije BiH naglašavaju kako akcija zaključavanja cijena može građanima donijeti uštedu od oko 50 KM po svakom krugu potrošnje. "Akcija zaključavanja cijena građanima bi trebala donijeti uštedu od oko 50 maraka po jednom krugu potrošnje," poručuju iz Udruge. 

Mario Nenadić, iz Udruge poslodavaca FBiH, ističe da je ova inicijativa primjeren odgovor na trenutnu socijalnu i materijalnu situaciju u zemlji. "Smatramo da je lista od 56 prehrambenih i higijenskih proizvoda u 4. krugu primjeren odgovor na težak položaj našeg stanovništva, zbog teške socijalne i materijalne situacije. Posebno smo se vodili činjenicom da je prvi krug dao dobre rezultate i da smo od samih potrošača dobivali prijedloge za proširenje," izjavio je Nenadić. 

Međutim, iz Udruge za zaštitu potrošača "Futura" ističu da, iako je ovo pozitivna inicijativa, trgovci nisu obvezni sudjelovati u akciji, pa potrošači ovu mjeru ne mogu smatrati trajnim rješenjem. Marin Bago iz Udruge "Futura" smatra da ozbiljnija rješenja izostaju. "Bojim se da su ozbiljnija rješenja, poput poreznih reformi i inicijativa prema svim lokalnim zajednicama, županijama, itd., izostala. Lokalna zajednica mogla bi utjecati na smanjenje pojedinačnih iznosa u potrošačkoj košarici," izjavio je Bago. 

Željko Šain, profesor na Ekonomskom fakultetu UNSA-e, smatra da se u bližoj budućnosti ne treba nadati stabilizaciji cijena. "Na dulji ili srednji rok do stabilizacije cijena ne može doći zbog svih nemira koji postoje, kako u BiH, tako i u regiji, odnosno globalno u svijetu. Međusobni trgovinski lanci, koji su povezani, jednostavno uvjetuju otežanu opskrbu svim robama i uslugama, i to je glavni faktor destabilizacije cijena," izjavio je Šain. 

Projekt "Zaključavamo cijene" započeo je 15. prosinca prošle godine, a pokrenut je dogovorom između Udruge poslodavaca, Federalnog ministarstva trgovine i trgovaca. U projektu sudjeluje više od 30 trgovačkih subjekata s više od 1.500 trgovina u Federaciji BiH. Na kraju godine, kako najavljuju poslodavci, bit će izvršena procjena učinaka akcije te će se odlučiti hoće li ona biti produžena ili unaprijeđena.

Podijeli na:

Nema komentara:

Objavi komentar

Zapratite nas na FB, Instagramu i Twitteru, lajkajte i podijelite objavu

a

google.com, pub-8801838836830184, DIRECT, f08c47fec0942fa0