Dikasterij za nauk vjere 4. studenoga 2025. objavio je doktrinalnu bilješku pod naslovom Mater populi fidelis („Majka vjernoga naroda“) koja donosi pojašnjenja o određenim marijanskim naslovima i njihovom ispravnom teološkom značenju. Dokument, koji su potpisali prefekt kardinal Víctor Manuel Fernández i tajnik mons. Armando Matteo, papa Lav XIV. odobrio je 7. listopada, a predstavlja plod višegodišnjeg teološkog rada, izvijestio je Tiskovni ured Svete Stolice.
U središtu dokumenta stoji naglasak na tome da je Blažena Djevica Marija neraskidivo povezana s Kristovim djelom spasenja, ali uvijek u podređenom odnosu prema njemu – jedinome Spasitelju. Mater populi fidelis potiče uporabu naslova poput „Majka vjernika“, „Duhovna Majka“ i „Majka naroda Božjega“, dok upozorava na neprimjerenu uporabu izraza „Suotkupiteljica“ (Co-redemptrix), koji se smatra teološki nejasnim i potencijalno pogrešnim.
„Naslov ‘Suotkupiteljica’ ne pomaže istaknuti Mariju kao prvu i najistaknutiju suradnicu u djelu otkupljenja i milosti, jer nosi rizik da zasjeni isključivu ulogu Isusa Krista“, navodi se u dokumentu. Iz Dikasterija poručuju da izraz ne koristi vjeri Božjega naroda upravo zbog mogućnosti pogrešnih tumačenja.
Podsjeća se kako su pojedini pape, poput svetog Ivana Pavla II., taj naslov povremeno koristili, no Drugi vatikanski sabor ga je svjesno izbjegao iz pastoralnih i ekumenskih razloga. Slično su stajalište zastupali i kardinal Joseph Ratzinger te pape Benedikt XVI. i Franjo, koji su naglašavali da se Marijina veličina uvijek mora promatrati u svjetlu Kristova jedinog posredništva i otkupljenja.
U predgovoru bilješci kardinal Fernández objašnjava da je dokument odgovor na brojne upite i prijedloge o marijanskoj pobožnosti koji su pristizali u Dikasterij tijekom posljednjih desetljeća. Cilj je, navodi on, „produbiti ispravne temelje marijanske pobožnosti, jasno odrediti Marijino mjesto u odnosu prema vjernicima u svjetlu Kristova otajstva kao jedinoga Posrednika i Otkupitelja, te pridonijeti ekumenskom dijalogu u vjernosti katoličkom identitetu“.
Dokument također upozorava na suvremene pojave – osobito na društvenim mrežama – koje „siju konfuziju među vjernicima“ promičući teološki neutemeljene tvrdnje i prijedloge za nove marijanske dogme.
Posebno se obrađuje i naslov „Posrednica“ te izraz „Posrednica svih milosti“. Doktrinarna bilješka potvrđuje da je Krist jedini posrednik, ali priznaje da se pojam posredovanja može rabiti u širem smislu – kada označava Marijin majčinski zagovor i pomoć. U tom kontekstu, naslov se može koristiti, ali s oprezom i bez pretjerivanja.
„Neke oznake, poput ‘Posrednica svih milosti’, imaju granice koje ne pogoduju ispravnom razumijevanju Marijina jedinstvenog mjesta. Nitko – pa ni Blažena Djevica – ne može biti sveopći djelitelj milosti; jedini je izvor milosti Bog, koji ju daje po čovještvu Isusa Krista“, navodi se u tekstu.
Mater populi fidelis naglašava da Marijina majčinska uloga ne umanjuje Kristovo posredništvo, nego ga upravo očituje. Marija je, stoji u dokumentu, „Majka koja je svijetu darovala Autora otkupljenja i milosti, koja je stajala postojano podno Križa, trpeći uz svoga Sina“. Njezina veličina ne proizlazi iz samostalne uloge, već iz potpunog predanja Duhu Svetomu.
Zaključno, Dikasterij ističe da pokušaji pridavanja Mariji uloga koje bi bile „paralelne Kristovima“ udaljavaju od njezine prave ljepote – one ponizne, poslušne i majčinske suradnice u Božjem djelu spasenja.
Objava doktrinalne bilješke Mater populi fidelis označuje važan korak u učvršćivanju crkvenog nauka o ispravnom razumijevanju marijanske pobožnosti i njezina mjesta u teologiji spasenja.









Nema komentara:
Objavi komentar