Sveti Stefan – simbol propalog potencijala crnogorskog turizma

Nekadašnji biser crnogorskog turizma i međunarodno prepoznatljiv brend – grad-hotel Sveti Stefan, ovih dana obilježava 65 godina postojanja, no bez svečanosti i bez turista. Umjesto proslave, vrata ovog povijesnog zdanja već pet godina zjape zatvorena, a spor između države i zakupca nalazi se pred arbitražnim sudom u Londonu.

Unatoč brojnim najavama, pokušajima pomirenja, pa čak i intervenciji Novaka Đokovića, sudbina Svetog Stefana ostaje neizvjesna.

Pet godina tišine

Spor između crnogorske vlade i zakupca, tvrtke Adriatic Properties, traje od 2021. godine. Sukob je izbio zbog neslaganja o uvjetima korištenja otoka i plaža – vlada je tražila pristup za sve turiste, dok je zakupac želio ekskluzivnost za goste hotela.

Vrijednost spora procjenjuje se na 100 milijuna eura, a završna rasprava pred arbitražnim sudom u Londonu zakazana je za kraj srpnja. U međuvremenu, građevina propada.

Turizmolog Miško Rađenović upozorava da bi Sveti Stefan do okončanja procesa mogao dočekati još gore stanje te predlaže izvansudsko poravnanje kako bi se pripreme za sljedeću sezonu mogle pokrenuti na vrijeme. „Da je otvoren, možda bi se i Jeff Bezos vjenčao upravo na Svecu“, dodaje.

Nije pomogao ni Novak Đoković

Početkom veljače ove godine, u rješavanje spora uključio se i teniski šampion Novak Đoković, koji je nakon sastanka s crnogorskim premijerom izjavio da će iskoristiti svoj utjecaj za rješenje problema. Ipak, konkretni pomaci još uvijek izostaju.

Turistička sezona: brojke rastu, realnost podbacuje

Prema podacima Nacionalne turističke organizacije, u Crnoj Gori trenutačno boravi više od 130 tisuća turista, a iz Ministarstva turizma poručuju da su brojke u kolektivnom smještaju veće nego lani. No, turistički djelatnici tvrde suprotno – sezona je ispod očekivanja.

Ilija Armenko, ugostitelj iz Petrovca, upozorava da 130 tisuća gostiju naspram 500 tisuća raspoloživih kreveta znači samo jedno – poluprazni kapaciteti. „Devedesetih smo imali deset milijuna noćenja, sada ne prelazimo milijun i pol. Ovo je odumiranje turizma“, upozorava.

Budva – statistički rast, stvarno razočaranje

U Budvi, inače glavnoj turističkoj općini, zabilježen je rast dolazaka za dva posto, ali i pad noćenja za četiri posto u odnosu na prošlu godinu. Direktorica TO Budva Ana Vujošević navodi da najviše gostiju dolazi iz Njemačke, Srbije, Francuske, Velike Britanije, Izraela i Hrvatske.

Albanija kao kontraprimjer

Đorđe Zenović, zastupnik u budvanskom parlamentu, poručuje da je Crna Gora izgubila turističku bitku s regijom. Dok Crna Gora bilježi stagnaciju, Albanija doživljava procvat. „Oni su radili sve suprotno od nas – uredili su ljetovališta, izgradili ponudu, pozicionirali se globalno, dok mi tonemo pod teretom loših odluka“, kaže Zenović.

Kao ključne razloge ističe: povećanje poreza u sektoru, nepostojanje strategije, oslanjanje na okolnosti poput krize u konkurentskim destinacijama, urbanizaciju bez mjere, i lošu infrastrukturu.

Crna Gora na prekretnici

Sezona 2025. možda je, kako kaže Zenović, "odlična koliko smo i radili", no stvarna pitanja ostaju: što nas čeka dalje? Ako se svijest odgovornih ne promijeni, ako se prestane vjerovati da samo more i priroda mogu privući turiste bez sustavne politike, Crna Gora bi mogla izgubiti i ono malo prepoznatljivosti što joj je ostalo.

Sveti Stefan, zaključan i zarastao, možda najbolje simbolizira tu stagnaciju. Umjesto da dočeka 65. rođendan kao ponos nacionalnog turizma, ostaje podsjetnik na propuštene šanse.

Podijeli na:

Nema komentara:

Objavi komentar

Zapratite nas na FB, Instagramu i Twitteru, lajkajte i podijelite objavu

a

google.com, pub-8801838836830184, DIRECT, f08c47fec0942fa0