Pad cijena goriva u BiH ne prati pad ostalih cijena: Zašto roba i usluge ostaju skupe?

Unatoč znatnom padu cijena goriva na benzinskim crpkama u Bosni i Hercegovini u posljednjim mjesecima, cijene drugih proizvoda i usluga ostaju visoke. Ova pojava, iako nelogična na prvi pogled, ipak ima svoje ekonomsko objašnjenje, tvrde stručnjaci, piše Klix.ba.

Naime, kada cijene goriva rastu, gotovo istovremeno dolazi do rasta cijena i ostalih proizvoda – od prehrambenih artikala do usluga. Međutim, obrnuti trend se ne događa: pad cijena goriva ne donosi očekivano pojeftinjenje ostalih roba. Zašto je to tako?

Cijena goriva i tržišna dinamika

Profesor dr. Muris Čičić, predsjednik Akademije nauka i umjetnosti BiH, objašnjava kako korelacija između cijene goriva i ostalih cijena nije ni direktna ni automatska. Iako gorivo ima važnu ulogu u proizvodnji i transportu, promjene njegove cijene djeluju s određenim vremenskim odmakom i različitim intenzitetom, ovisno o sektoru.

„Cijena goriva najviše ovisi o cijeni nafte na svjetskom tržištu, a kako BiH nema vlastitu naftu, sve uvozimo. Time smo izloženi globalnim utjecajima na koje nemamo gotovo nikakav utjecaj“, ističe Čičić.

Utjecaj goriva na proizvodne troškove

Gorivo je ključan faktor u proizvodnim procesima, osobito u poljoprivredi i transportu. Međutim, veza nije uvijek lančana, kako se često misli u javnosti.

„Nije sve tako jednostavno – neki proizvodi traže više, neki manje goriva. Primjerice, u poljoprivredi se koristi mnogo nafte i benzina za mehanizaciju, pa su troškovi proizvodnje osjetno pogođeni cijenom goriva“, kaže Čičić.

Nedostatak plavog dizela – propuštena prilika za poljoprivredu

Veliki problem predstavlja i činjenica da BiH još nije uvela tzv. „plavi dizel“ – gorivo oslobođeno poreza koje se koristi isključivo u poljoprivredi i čini proizvodnju jeftinijom. Takvu praksu primjenjuju gotovo sve europske zemlje, ali BiH još uvijek zaostaje, unatoč godinama zahtjeva i apelâ poljoprivrednika.

Nedžad Bićo, predsjednik Udruženja poljoprivrednika FBiH, napominje: „Plavi dizel bi znatno smanjio troškove i omogućio oporavak domaće poljoprivrede. Isti dizel koriste rudnici i željeznice, pa nema razloga da ne bude dostupan i seljacima.“

Cijene ne padaju preko noći

Čak i kada cijene goriva padnu, cijene proizvoda ne prate odmah taj trend. Razlog tome je u proizvodnim ciklusima koji traju mjesecima, a tijekom kojih se koriste zalihe goriva kupljene po ranijim, višim cijenama.

„Ne možemo očekivati da puter odmah pojeftini kada gorivo padne. Proizvodni ciklus mora završiti, a inflacija – višak novca na tržištu – dodatno komplicira situaciju“, kaže Čičić.

Monopol, uvoz i niski prihodi – dodatni problemi

Cijene u BiH ne ovise samo o gorivu. Uvozna ovisnost, nedostatak konkurencije, monopol određenih aktera i niski prihodi stanovništva dodatno utječu na visoku razinu cijena.

„Cijena nije moralna nego ekonomska kategorija – ona mora pokriti troškove i omogućiti opstanak proizvođača. U BiH su cijene visoke jer su prihodi niski, pa građani to osjećaju snažnije nego u razvijenijim zemljama“, zaključuje prof. Čičić.

Podijeli na:

Povezane objave:

Nema komentara:

Objavi komentar

Zapratite nas na FB, Instagramu i Twitteru, lajkajte i podijelite objavu

a

google.com, pub-8801838836830184, DIRECT, f08c47fec0942fa0