Podaci Agencije za statistiku BiH pokazuju da su cijene u studenom 2024. porasle za 1,5 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine, dok je ukupna stopa inflacije pala ispod 2 posto, što je značajno manje u odnosu na ranije dvocifrene stope
Nekontrolirani rast cijena osnovnih životnih namirnica i ostalih proizvoda potaknuo je građane Hrvatske na jedinstvenu i snažnu akciju bojkota trgovina.
Taj potez uzdrmao je domaće trgovačke lance, nanoseći im značajne financijske gubitke u vrlo kratkom vremenu. Akcija bojkota, organizirana putem društvenih mreža, privukla je veliku pažnju javnosti i inspirirala slične inicijative u regiji. Sve je krenulo od jednostavne poruke: „petak 31.1.2025. – ne kupujemo ništa!“, koja se brzo proširila i postala viralna.
Pokret s društvenih mreža
Ideja o bojkotu rodila se među građanima nezadovoljnima konstantnim povećanjem cijena, koje više ne prate životni standard. U samo nekoliko dana, društvene mreže postale su glavni kanal komunikacije i organizacije ove akcije. Pozivi na bojkot popraćeni su kreativnim vizualnim sadržajima, video porukama i detaljnim objašnjenjima problema s kojima se građani suočavaju. Cilj je bio jednostavan: pokazati trgovcima da potrošači imaju moć i da je nezadovoljstvo dovoljno veliko da izazove konkretne promjene.
Hrvatski bojkot potaknuo je val solidarnosti u regiji, a priča o ovoj akciji stigla je i do susjedne Bosne i Hercegovine. Na popularnom Reddit forumu pokrenuta je rasprava o mogućnosti organiziranja sličnog bojkota u BiH.
Nezadovoljstvo građana Bosne i Hercegovine
Bosna i Hercegovina suočava se sa sličnim problemima. Građani već dugo ukazuju na nevjerojatno visoke cijene hrane, stanova i osnovnih potrepština, koje su često skuplje nego u mnogim europskim zemljama, uključujući Njemačku. Unatoč tome, javni protesti ili akcije poput bojkota nisu toliko česte. Komentari na Redditu pozivaju građane BiH na solidarnost i aktivizam.
Jedan od korisnika Reddita napisao je:
„U Srbiji danas masovni prosvjedi, u Hrvatskoj nitko ništa ne kupuje, a nama je kao uvijek dobro, čim se ne bunimo. Hajde da pokrenemo bar ovo što su u Hrvatskoj i da ljudi dobiju mrvu nekog elana i osjećaja zajedništva u buntu prema užasnim i nerealnim poskupljenjima.“
Uloga društvenih mreža i influencera
Ključ uspjeha hrvatskog bojkota bila je mobilizacija građana putem društvenih mreža. Sada se i građanima BiH predlaže da koriste sličan pristup. Na Redditu su već podijeljeni prijedlozi kako organizirati i promovirati akciju.
Jedan od komentara naglašava:
„Prvo bi bilo super da krenete od društvenih mreža, gdje će se objasniti problem i jasno definirati cilj ljudima. Morate znati što točno želite postići. Prosvjed/bojkot treba izgledati kao nešto što dolazi ‘od naroda’ – ljudi će se lakše poistovjetiti.“
Također, istaknuto je da je važno uključiti bosansko-hercegovačke influencere koji bi svojim utjecajem mogli dodatno proširiti poruku. Transparentnost organizatora te jasno i argumentirano predstavljanje ciljeva smatraju se ključnima za uspjeh bilo kakve slične inicijative u BiH.
Što dalje?
Hoće li građani BiH slijediti primjer Hrvatske, ostaje za vidjeti. Međutim, sve veće nezadovoljstvo zbog ekonomskih prilika i nerealnih cijena moglo bi postati okidač za organizirane akcije. Prosvjed potrošača u Hrvatskoj pokazao je koliko su društvene mreže moćan alat za mobilizaciju i koliki učinak solidarnost građana može imati na tržište.
Ako se ideja o bojkotu proširi, Bosna i Hercegovina mogla bi postati svjedokom sličnih inicijativa, što bi moglo označiti početak novog vala društvenog aktivizma u regiji. Građani više nisu samo pasivni promatrači – pokazalo se da njihova organiziranost i zajedništvo mogu donijeti promjene.
Nema komentara:
Objavi komentar