Australija je u srijedu, točno u ponoć po lokalnom vremenu, postala prva zemlja na svijetu koja je uvela potpunu zabranu korištenja društvenih mreža djeci mlađoj od 16 godina. Ova povijesna odluka obvezuje deset najvećih digitalnih platformi – među njima TikTok, YouTube, Instagram i Facebook – da blokiraju maloljetne korisnike ili se suoče s kaznama koje dosežu 33 milijuna američkih dolara.
Zakon je izazvao podijeljene reakcije: dok ga velike tehnološke korporacije i aktivisti za slobodu govora smatraju pretjeranim ograničenjem digitalnih prava, roditelji i borci za zaštitu djece pozdravljaju ga kao konačan i nužan korak prema sigurnijem internetu.
Globalni presedan koji bi mogao pokrenuti domino-efekt
Stručnjaci procjenjuju da bi Australija mogla postati uzor mnogim državama koje pomno prate učinke nove regulative. Profesorica internetskih studija na Sveučilištu Curtin, Tama Leaver, opisala je ovu odluku kao „kanarinca u rudniku ugljena“ – rani indikator mogućih budućih globalnih trendova.
U rudarskoj se povijesti kanarinac koristio kao živo upozorenje na opasne plinove poput metana i ugljičnog monoksida — ako bi ptica naglo uginula, rudari bi znali da je vrijeme za hitnu evakuaciju. Na sličan način, smatra Leaver, Australija danas signalizira svijetu da je vrijeme za ozbiljne mjere zaštite djece na internetu.
Zašto sada?
Pritisak na vlade širom svijeta naglo je porastao posljednjih godina, posebno nakon što je curenje internih dokumenata Mete pokazalo kako je tvrtka bila svjesna negativnog utjecaja svojih platformi na mentalno zdravlje mladih – uključujući probleme s tjelesnim imidžem i porast suicidalnih misli među tinejdžerima – dok je istodobno u javnosti negirala postojanje takvih rizika.
Zemlje od Danske do Malezije te nekoliko američkih saveznih država već pripremaju slične zakonske prijedloge, uz ocjenu da je zaštita djece ispred interesa tehnoloških divova.
Kako će zabrana funkcionirati?
Deset platformi zahvaćenih novim australskim zakonom morat će provoditi provjeru dobi korisnika. Vlada je najavila da se popis neće zadržati samo na njima – kako se pojave nove aplikacije i trendovi među mlađima, tako će se širiti i obuhvat zabrane.
Platforme će dob korisnika procjenjivati na temelju:
- analize online ponašanja
- prepoznavanja lica putem selfija
- identifikacijskih dokumenata
- podataka o bankovnom računu
Samo je X, u vlasništvu Elona Muska, odbio potvrditi da će se pridržavati novih pravila, dok ostale tvrtke tvrde da će nastojati ispuniti sve zahtjeve zakona.
Udari na tehnološke divove i strah od gubitka budućih korisnika
Istraživanja pokazuju da društvene mreže već bilježe stagnaciju u rastu broja korisnika, a i vrijeme koje korisnici provode na platformama pada. Iako te tvrtke navode da ne ostvaruju značajniji prihod od oglasa prikazanih osobama mlađima od 16 godina, smatraju da ih zabrana lišava ključnog segmenta – budućih korisnika.
Drugim riječima, gube nove generacije koje bi prirodno preuzimale digitalni ekosustav.
Raširenost korištenja društvenih mreža među djecom
Prema podacima australskih vlasti, neposredno prije stupanja zakona na snagu čak 86 % djece u dobi od 8 do 15 godina koristilo je neku od društvenih mreža. Upravo taj podatak bio je jedan od temeljnih argumenata vlade da je riječ o hitnoj i nužnoj mjeri.









Nema komentara:
Objavi komentar