Broj registriranih vozila u BiH raste, ali vozni park i dalje star

Najveći porast zabilježen je u Hercegbosanskoj županiji, gdje je broj registracija porastao za čak 11,36 posto, piše Večernji list BH.

Slijede Zapadnohercegovačka županija s rastom od 5,87, Srednjobosanska županija s 5,47 te Zeničko-dobojska županija s 5,44 posto Građani BiH sve češće sjedaju za upravljač novoregistriranih vozila, barem tako pokazuju najnoviji statistički podaci. 

Tržište motornih vozila u BiH nastavlja pokazivati znakove rasta, no unatoč pozitivnim brojkama, modernizacija voznog parka i dalje ide sporo. Vozila jesu sve brojnija, ali ne i mlađa, piše Večernji list BiH. Što pokazuju podaci?

Prema podacima Agencije za statistiku BiH, u travnju ove godine prvi put je registrirano ukupno 12.269 motornih vozila. U usporedbi s travnjem prošle godine, to predstavlja porast od 17,1 posto, što je pokazatelj da tržište vozila u zemlji ponovno bilježi uzlazni trend. Od ukupnog broja prvi put registriranih vozila u travnju ove godine, najzastupljeniji su putnički automobili, koji čine 74,9 posto. Slijede motocikli s udjelom od 6,6 posto, kamioni s 5,8 posto te prikolice, koje čine 3,1 posto. Mopedi sudjeluju s 1,6 posto, poluprikolice s 1,1 posto, cestovni tegljači s 1 posto, dok su specijalna vozila zastupljena s 0,9 posto. Autobusi čine tek 0,3 posto ukupnog broja registracija, što ih svrstava na samo dno zastupljenosti. Kategorija "ostalo", koja obuhvaća različite tipove motornih vozila izvan standardnih skupina, sudjeluje s 4,7 posto. U travnju je registrirano i ukupno 2080 novih motornih vozila, što je za 8,7 posto više nego u istom mjesecu prethodne godine. Od ukupnog broja prvih registracija u travnju, 17 posto otpada na nova vozila. Također, više od polovine novih registracija - 50,3 posto - izvršile su fizičke osobe. U kategoriji novih putničkih automobila najveći udio imaju automobili na benzin, kojih je bilo 52,1 posto. To pokazuje da benzin i dalje ostaje dominantan izvor energije u BiH, dok alternativna pogonska rješenja (poput električnih ili hibridnih vozila) još uvijek teško dolaze na bh. tržište. Promatrajući razdoblje od siječnja do travnja ove godine, ukupno je registrirano 5705 novih motornih vozila, što predstavlja blagi pad od 0,6 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Unatoč pozitivnom trendu u travnju, ova brojka upozorava na moguće zasićenje tržišta ili utjecaj šireg ekonomskog konteksta koji usporava prodaju novih vozila. S druge strane, podaci BiHAMK-a pružaju širu sliku. Tijekom cijele prošle godine u BiH ukupno su registrirana 1,295.224 cestovna vozila, što je za 61.441 više nego godinu prije - povećanje od 4,98 posto. Detaljna analiza pokazuje da je prošla godina donijela rast broja registriranih vozila u gotovo svim dijelovima zemlje. Najveći porast zabilježen je u Hercegbosanskoj županiji, gdje je broj registracija porastao za čak 11,36 posto. Slijede Zapadnohercegovačka županija s rastom od 5,87 posto, Srednjobosanska županija s 5,47 posto te Zeničko-dobojska županija s 5,44 posto. Ukupan porast broja registriranih vozila u Federaciji BiH iznosio je 5,12. Najveći porast zabilježen je u Hercegbosanskoj županiji, gdje je broj registracija porastao za čak 11,36 posto. Slijede Zapadnohercegovačka županija s rastom od 5,87 posto, Srednjobosanska županija s 5,47 posto te Zeničko-dobojska županija s 5,44 posto. Ipak, unatoč rastu broja vozila, prosječna starost voznog parka ostaje nepromijenjena - i zabrinjavajuća. Prema BiHAMK-ovoj analizi, prosječna starost motornih vozila u BiH tijekom prošle godine iznosila je 17 godina, što znači da je prosječna godina proizvodnje 2007. Ovaj podatak identičan je onome iz 2023. godine, što jasno upućuje na stagnaciju kada je riječ o pomlađivanju voznog parka. Glavni uzroci ove situacije leže u ekonomskoj nesigurnosti, sve višim cijenama rabljenih automobila te u globalnim zastojima u proizvodnji i isporuci novih vozila. Dok razvijene europske zemlje ubrzano prelaze na ekološki prihvatljivija i tehnološki naprednija vozila, BiH ostaje ukopana u prošlosti, s voznim parkom koji sve više podsjeća na pokretni muzej. 

Rastući broj vozila 

Iako podaci o rastu registracija ulijevaju dozu optimizma, pravi izazovi tek su pred nama. Potrebne su sustavne mjere koje će potaknuti građane da se odlučuju za sigurnija, ekološki prihvatljivija i novija vozila. U protivnom, BiH bi mogla ostati zemlja s rastućim brojem vozila, ali i rastućim rizicima za sigurnost u prometu, okoliš i kvalitetu života.

Podijeli na:

Povezane objave:

Nema komentara:

Objavi komentar

Zapratite nas na FB, Instagramu i Twitteru, lajkajte i podijelite objavu