Uvođenje širokog paketa carina na uvoznu robu od strane američkog predsjednika Donalda Trumpa izazvalo je ozbiljne potrese na tržištu. Nova pravila uključuju 10-postotnu osnovnu carinu na većinu proizvoda, dok se za kinesku robu carine penju i do 30 posto. Za određene artikle, poput čelika i aluminija, stope su još i veće. Posljedice su već vidljive: sve više velikih kompanija javno ističe da će zbog povećanih troškova morati podići cijene svojih proizvoda.
Trump: “Ne prebacujte trošak na potrošače”
Unatoč Trumpovom pozivu trgovcima da ne “prebacuju” dodatne troškove na potrošače, realnost je drugačija. Maloprodajni lanci poručuju da ne mogu apsorbirati carinski udar zbog već ionako niskih marži.
Walmart, najveći američki trgovački lanac, već je 15. travnja najavio povećanje cijena, osobito za robu iz Kine. Direktor Doug McMillon izjavio je kako će pokušati zadržati niske cijene, ali da trenutačne okolnosti to otežavaju. Financijski direktor John David Rainey najavio je da će promjene biti vidljive već krajem svibnja, a rast cijena se očekuje i u lipnju.
Mattel, poznati proizvođač igračaka, objavio je 6. svibnja da će podići cijene zbog carina. Direktor Ynon Kreiz naglasio je kako će pokušati zadržati 40 do 50 posto igračaka ispod cijene od 20 dolara, ali ne može jamčiti da će to uspjeti. U međuvremenu, Trump je poručio da bi mogao uvesti i 100-postotnu carinu na njihove proizvode ako mu se suprotstave.
U sektoru elektronike, lanac Best Buy već je u ožujku upozorio da će dobavljači povećati cijene, a taj trošak će pasti na potrošače. Nintendo je, zbog carinskih neizvjesnosti, odgodio prednarudžbe nove konzole Switch 2, dok Sony najavljuje moguće korekcije cijena svojih uređaja.
Brza moda pod udarom – Shein i Temu poskupljuju
Kineske platforme Shein i Temu više ne mogu koristiti pravilo bescarinskog uvoza robe do 800 dolara. Trump je ukinuo to izuzeće, pa su obje kompanije već krajem travnja najavile poskupljenja. CNN je pratio konkretne primjere – cijena dva vrtna stolca na Temuu skočila je s 61,72 na 70,17 dolara u samo jednom danu, dok je na Sheinu kupaći kostim poskupio čak 91 posto.
Automobili skuplji, potrošači u žurbi
Na uvoz automobila uvedena je carina od 25 posto, što je dovelo do rasta cijena vozila. Ford najavljuje da će u drugoj polovici 2025. podići cijene do 1,5 posto, dok Subaru već korigira cijene svojih modela. Potrošači, svjesni nadolazećih poskupljenja, požurili su s kupnjom automobila dok još vrijede stare cijene.
Poskupljenja i kod robe široke potrošnje
Procter & Gamble, proizvođač brendova kao što su Pampers i Tide, poručuje da razmatra podizanje cijena u više kategorija. “Vrlo je vjerojatno da će doći do poskupljenja jer su carine inflatorne po svojoj prirodi”, izjavio je direktor Jon Moeller.
Stanley Black & Decker već je u travnju povisio cijene svojih alata za nekoliko posto, a novi rast cijena očekuje se do kraja godine. Slično poručuje i Adidas, koji navodi da carinska neizvjesnost u pregovorima SAD-a s izvoznim zemljama dodatno otežava planiranje cijena.
Nema komentara:
Objavi komentar